Jak ušetřit nervy a peníze při tvorbě webu

Nechci rozebírat, jak má váš web vypadat a co má obsahovat, aby fungoval. Na to je všude kolem dostatek odborníků, kteří umí poradit a pomoci. A bohužel, i spousta rádobyodborníků, kteří se dají nejlépe charakterizovat slovy „Nikdo vám nemůže dodat to, co já vám dokážu slíbit“.

Podle hesla „Ševče, drž se svého kopyta“ se budu raději věnovat tomu, jak zařídit, abyste dostali požadovaný výsledek v dohodnutém termínu a ceně.
Této disciplíně se říká Řízení projektu. A ať se vám to líbí, nebo ne, vytvoření webu je projekt. Třeba malý, ale projekt. A má stejná pravidla a zákonitosti, jako každý jiný projekt.

Základem je trojúhelník Rozsah – Cena – Čas. A zde platí neúprosně: čím větší je rozsah prací, tím více času je na jejich provedení potřeba a tím vyšší bude cena. Čas je sice možné do jisté míry zkracovat, například navýšením počtu lidí, kteří budou na projektu pracovat. Ale i tady existují meze. Nejraději to vysvětluji na příkladu: Dítě se narodí za 9 měsíců. A ani 9 matek to na měsíc nezkrátí.

 

Takže čím začít? 

V prvé řadě doporučuji, abyste si ujasnili:
1. Co od nového webu očekáváte? Má to být jenom statická prezentace vaší firmy? Nebo ho budete chtít průběžně aktualizovat, doplňovat články, fotky, akce? Nebo má sloužit jako eshop?
2. Kolik peněz jste ochotni a schopni do vytvoření webu investovat? Tisíce, desetitisíce, nebo dokonce statisíce?
3. Jak ryche potřebujete mít web funkční? Tlačí vás, například, konkrétní období začátku sezóny? Nebo nejste termínem výrazně omezeni?

Pokud máte jasno v těchto bodech, je na čase najít někoho, kdo vám web vytvoří. Tady jednoznačně doporučuji vybírat na základě referencí – podívat se na internetu, poptat se známých. Vytvoření webu vám dnes dokáže nabídnout kde kdo, ale ne všichni ho dokážou i opravdu dodat.

 

Co můžete čekat od solidního dodavatele:

– Většinou vám nenabídne nejnižší cenu. Ale je to tím, že ze zkušenosti velmi dobře ví, co všechno je potřeba udělat a garantuje, že za dohodnotou cenu dostanete v dohodnutém termínu dohodnutý výsledek.
– Bude se vás důkladně ptát na vaše očekávání, termíny a rámcový rozpočet.
– Na rovinu vás upozorní, pokud plánovaný rozsah není možné realizovat v požadovaném čase a ceně. A zároveň pomůže s hledáním řešení.
– Netváří se, že je geniálním programátorem, grafikem, web designerem, copywriterem a seo konzultantem v jednom. Možná takoví lidé existují, ale je větší pravděpodobnost, že potkáte mimozemšťana.
– Doporučí vzhled a obsah webu tak, aby fungoval dle vašich požadavků.
– Bude s vámi komunikovat a vyžadovat spolupráci.
– Předloží vám a vysvětlí kalkulaci ceny, plánovaný postup prací a termín dokončení.

 

Zakázkový vývoj nebo využití některého standarního řešení?

Záleží na požadované funkcionalitě a rozpočtu. Pokud máte v rozpočtu částku do 30 000,- doporučuji využít některou ze standarních platforem (WordPress, Joomla, Drupal,…), které umožňují, pomocí velkého množství existujících šablon, vytvořit v krátkém čase web s bohatou funkcionalitou. Zakázkový vývoj, pokud nechcete jednoduchý statický web, bude vždy výrazně dražší. A proč vyvíjet znovu něco, co už existuje. Na tom většinou vydělá pouze programátor…

Zakázkový vývoj je vhodný zejména v případě, že opravdu potřebujete jedinečný vzhled, specifickou funkcionalitu a máte dostatečně vysoký rozpočet. Myslete i na to, že další peníze bude stát následná údržba a úpravy hotového webu.

Férový dodavatel by měl být schopen dopručit správnou variantu, která za rozumné peníze splní vaše požadavky a také vysvětlit její výhody.

 

Odbornosti, které  se obvykle podílejí na tvorbě webu:

Projektový manager – postará se o koordinaci věech činností tak, aby byl dodržen termín, rozsah a cena projektu
Web designer – navrhne vzhled a ovládací prvky webu tak, aby byl pro návštěvníka srozumitelný a přehledný
Programátor – naprogramuje funkce webu, případě upraví šablony, vytvoří napojení na platební bránu, eshop a podobně
Grafik – vytvoří grafiku vašeho webu
Copywriter – napíše texty na web tak, aby byly pro návštěvníky poutavé a podpořily jejich zájem o váš produkt nebo službu
SEO konzultant – provede optimalizaci webu tak, aby získal dobrou pozici ve vyhledávačích.

Kombinaci některých odbornosti může zvládnout jeden člověk, ale určitě ne všecny.

 

Na závěr ještě 3 rady:

Dejte do smlouvy s dodavatelem co nejpřesnější definici výsledku jednoznačný postup, kterým ověříte, že jste dostali to, co jste si objednali. Je to ochrana vás jako zákazníka, ale i dodavatele – vyhnete se hádkám na konnci projektu, kdy zákazník má pocit, že zdaleka nedostal všechno co měl a dodavatel má pocit, že dodal mnohem víc, než dostal zaplaceno.

Pokud se s dodavatelem dohodnete na zálohových platbách, definujte ve smlouvě jasně milníky a podmínky, při jejichž splnění budou zálohy uhrazeny.

I při tvorbě webu je dobré dodržovat princip KISS (https://cs.wikipedia.org/wiki/KISS) – Udělejte to jednoduché a snažte se návštěvníka zaujmout spíše kvalitním obsahem, než složitou grafikou …